Partnerzy serwisu:
Drogi i autostrady

Obwodnica Kalisza będzie impulsem gospodarczym dla regionu?

Dalej Wstecz
Partnerzy działu

Cemex Polska
Colas
Mostostal Warszawa
Roverpol
ULMA Group
Holcim Polska
BATARUS
Schuttlfix
PBI Infrastruktura

Data publikacji:
23-01-2025
Ostatnia modyfikacja:
21-01-2025
Tagi geolokalizacji:
Źródło:
Rynek Infrastruktury

Podziel się ze znajomymi:

DROGI I AUTOSTRADY
Obwodnica Kalisza będzie impulsem gospodarczym dla regionu?
Kalisz. Dopisz swoją historię.
Przetarg na budowę obwodnicy Kalisza znajduje się w warunkowych planach GDDKiA na najbliższy rok. Gdyby udało się go osiągnąć, z pewnością ucieszyliby się wszyscy mieszkańcy miasta. Władze Kalisza przekonują, że budowa obwodnicy jest szansą dla regionu i zapewni impuls dla rozwoju gospodarczego.

Pod koniec października 2024 roku została wydana decyzja o środowiskowych uwarunkowaniach dla budowy obwodnicy Kalisza w ciągu drogi krajowej nr 25. Inwestycja o długości 19 kilometrów w wariancie piątym powstać ma w ramach Programu budowy 100 obwodnic na lata 2020-2030. Jak na razie mieszkańcy miasta czekają z niecierpliwością na kolejne ruchy w tej sprawie. Na koniec grudnia Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad ogłosiła planowane przetargi na 2025 rok, zaznaczając, że obwodnica Kalisza znajduje się wśród przetargów planowanych warunkowo. Jak ważna jest to inwestycja dla mieszkańców?

Kalisz potrzebuje obwodnicy

Budowa obwodnicy Kalisza jest ważna dla władz i mieszkańców miasta. Rzecznik prasowy kancelarii prezydenta miasta – Katarzyna Ciupek – zaznacza, iż „od momentu objęcia urzędu prezydent Krystian Kinastowski zabiega, by obwodnica dla naszego miasta powstała jak najszybciej”.

– To niezwykle ważna droga dla Kalisza i całego regionu, która znacząco poprawi komfort komunikacyjny. Stanowić będzie impuls dla rozwoju gospodarczego. Pozwoli na odciążenie miasta z ruchu tranzytowego, a tym samym bardziej płynne poruszanie się po drogach w Kaliszu – wymienia przedstawicielka kaliskiego ratusza.

Obwodnica Kalisza powstanie w wariancie numer pięć, który całkowicie przebiegać będzie poza granicami miasta. Gdy droga zostanie oddana do użytku, obecna trasa – nazywana obwodnicą Nowych Skalmierzyc – utraci status drogi krajowej i stanie się drogą powiatową. Taki wariant sprawia, że miasto może realizować inne elementy budowy dróg, które również przyniosą korzyści dla kaliszan.

– Poprowadzenie obwodnicy poza granicami miasta pozwoli na przygotowanie i realizację przez Miasto Kalisz dalszego odcinka drogi na odcinku od istniejącego węzła drogowego (w rejonie Castoramy) do połączenia z ul. Dobrzecką i docelowo z ul. Poznańską (DK12), co z pewnością przyczyni się do aktywizacji przyległych terenów – informuje Ciupek.

Samo miasto inwestycje drogowe realizuje natomiast na bieżąco, głównie pozyskując środki zewnętrzne. Największe spośród kontynuowanych inwestycji drogowych to rozbudowa DW 450 od ulicy Księżnej Jolanty do ul. Antycznej z przebudową wiaduktu kolejowego, która ma się zakończyć w 2025 roku. Kalisz planuje również pozyskać środki z programu Feniks na realizację zadań z projektu „Rozwój zrównoważonej mobilności miejskiej w AKO – Kalisz: drogi dla pieszych i rowerów oraz kładka pieszo-rowerowa”.

Obwodnica odciąży ruch w mieście

Ratusz zdaje sobie sprawę, że w trakcie inwestycji mogą wystąpić utrudnienia w ruchu, zwłaszcza w ciągu drogi krajowej nr 12 w miejscowości Kościelna Wieś, gdzie zaplanowany został węzeł drogowy, w związku z czym „na czas realizacji węzła drogowego z pewnością zostanie opracowany stosowny projekt czasowej organizacji ruchu uwzględniający optymalne zapewnienie ciągłości ruchu kołowego w ciągu DK nr 12”.

Finalnie jednak, po wybudowaniu obwodnicy miasta, Kalisz zostanie znacząco odciążony zwłaszcza w kwestii transportu samochodami ciężarowymi.

– Wybudowanie obwodnicy Kalisza w ciągu DK nr 25 pozwoli na przejęcie przez nową drogę całego ruchu przemieszczającego się obecnie tranzytem przez Kalisz na odcinku Konin - Ostrów Wlkp. w obu kierunkach. Szczególnie dotyczyć to będzie najbardziej uciążliwego ruchu pojazdów ciężarowych, ale również samochodów osobowych. Oznaczać to będzie duże zmniejszenie natężenia ruchu w ciągu al. Wojska Polskiego na odcinku od Castoramy do Ronda Westerplatte, w ul. Podmiejskiej, Stanczukowskiego, Piłsudskiego, Godebskiego i Stawiszyńskiej – wylicza rzeczniczka.

Dzięki temu znacznie skróci się czas przejazdu tymi ulicami, które obecnie w kulminacyjnych godzinach ruchu są zatłoczone. Dodatkowo też zmiana pozwoli zmniejszyć zanieczyszczenie środowiska i poprawi bezpieczeństwo w ruchu drogowym, szczególnie dla pieszych i rowerzystów.

– Wpłynie to również na nakłady finansowe Miasta na utrzymanie ulic znajdujących się obecnie w ciągu DK nr 25 we właściwym stanie. Mniejszy ruch oznacza dłuższą żywotność dróg, a co za tym idzie mniej środków na ich remonty – podsumowuje Katarzyna Ciupek.
Partnerzy działu

Cemex Polska
Colas
Mostostal Warszawa
Roverpol
ULMA Group
Holcim Polska
BATARUS
Schuttlfix
PBI Infrastruktura

Tagi geolokalizacji:

Podziel się z innymi:

Pozostałe z wątku:

Polskie drogi w sieci TEN-T prawie gotowe

Drogi i autostrady

Polskie drogi w sieci TEN-T prawie gotowe

Damian Kelman 21 stycznia 2025

GDDKiA zwiększa budżet na utrzymanie istniejącej sieci dróg

Drogi i autostrady

Drogi na Podlasiu i Mazurach. Co z Biebrzańskim Parkiem Narodowym?

Drogi i autostrady

Zobacz również:

Będą utrudnienia na S3. Przegląd systemów bezpieczeństwa w tunelach

Drogi i autostrady

Będą utrudnienia na S3. Przegląd systemów bezpieczeństwa w tunelach

Damian Kelman 22 stycznia 2025

GDDKiA: Nie będzie wykluczenia wykonawców spoza UE w przetargach drogowych

Polityka i prawo

Polskie drogi w sieci TEN-T prawie gotowe

Drogi i autostrady

Polskie drogi w sieci TEN-T prawie gotowe

Damian Kelman 21 stycznia 2025

Pozostałe z wątku:

Polskie drogi w sieci TEN-T prawie gotowe

Drogi i autostrady

Polskie drogi w sieci TEN-T prawie gotowe

Damian Kelman 21 stycznia 2025

GDDKiA zwiększa budżet na utrzymanie istniejącej sieci dróg

Drogi i autostrady

Drogi na Podlasiu i Mazurach. Co z Biebrzańskim Parkiem Narodowym?

Drogi i autostrady

Zobacz również:

Będą utrudnienia na S3. Przegląd systemów bezpieczeństwa w tunelach

Drogi i autostrady

Będą utrudnienia na S3. Przegląd systemów bezpieczeństwa w tunelach

Damian Kelman 22 stycznia 2025

GDDKiA: Nie będzie wykluczenia wykonawców spoza UE w przetargach drogowych

Polityka i prawo

Polskie drogi w sieci TEN-T prawie gotowe

Drogi i autostrady

Polskie drogi w sieci TEN-T prawie gotowe

Damian Kelman 21 stycznia 2025

Kongresy
SZKOLENIE ON-LINE
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
Współpraca:
Rynek Kolejowy
Transport Publiczny
Rynek Lotniczy
TOR Konferencje
ZDG TOR
ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5